WERKEN MET MILLENNIALS

Wat is jouw Kodak momentje?

Hoe zou het Kodak zijn vergaan als zij millennials hadden laten meebeslissen in hun organisatie? De polaroid camera met selfie-stick?

Over millennials wordt ontzettend veel geschreven. Ze staan te boek als perfectionisten, egoïsten en eindeloze job-hoppers. Zij beschikken echter over competenties die voor de organisaties van vandaag onmisbaar zijn. Denk aan een frisse blik, relevante en actuele kennis van zaken, bakken energie en vernieuwende ideeën die organisaties pushen om de volgende stap te zetten.

Speel in op de behoeftes van millennials

Naar verwachting bestaat de beroepsbevolking in 2020 voor minstens 30% uit millennials. Om uw organisatie te transformeren tot een omgeving waarin millennials tot bloei komen en meerwaarde verspreiden kunt u verschillende initiatieven opstarten.

Talent Development

Millennials zijn harde werkers die voortdurend zichzelf en de omgeving willen verbeteren. Ze grijpen kansen aan om het verschil te maken en zo door te groeien naar hun maximale potentie. Organisaties die proactief handelen en inspelen op deze behoefte creëren een pull. Hoe dat eruitziet in de praktijk? Plan bijvoorbeeld frequente feedbackmomenten in als onderdeel van de continue leercyclus. Of maak een senior-junior koppeling, zodat de startende millennials zich verder kunnen ontwikkelen dankzij ervaren werknemers en vice versa. Door als werkgever transparant te zijn weten millennials wat er nodig is om de volgende stap te kunnen zetten. Dat zorgt voor intrinsieke motivatie en leidt tot een steile leercurve.

Onboarding

You never get a second chance to make a good first impression. Een goede onboarding zorgt voor retentie en leidt tot hogere betrokkenheid en tevredenheid bij werknemers. Zorg voor de juiste impact en maak direct verbinding via een kick-ass onboarding.Bied nieuwe werknemers de mogelijkheid om op een ludieke wijze kennis te maken met alle facetten van de organisatie, zodat ze op de eerste ‘echte’ dag op de werkvloer zich direct thuis voelen en impact kunnen maken.

Cultuur en kernwaarden

Hoe levert uw organisatie een positieve bijdrage aan de samenleving? In de breedte van de organisatie, maar ook binnen taken en processen? Wat is de purpose of ‘Why’ van uw organisatie?

Millennials willen zich verbinden aan organisaties die een duidelijke missie, visie en daaruit voortvloeiende bedrijfscultuur hebben. Dat maakt het hebben en doorleven van kernwaarden onmisbaar voor organisaties. Wilt u nieuwe kernwaarden implementeren of de huidige kernwaarden op een impactvolle manier tot leven brengen? Dan kan de business game Align een goede optie zijn.

Leiderschapsontwikkeling

Het moge inmiddels duidelijk zijn; millennials hebben andere behoeftes dan de vorige generaties. Ook op het gebied van leidinggeven. Zelf zoeken ze naar een balans tussen werk en privéleven, het liefst met enige flexibiliteit om hun dagen zelf in te delen. In aansturing hechten zij waarde aan autonomie, toegang tot informatie, transparante communicatie en feedback om te groeien. Dat vraagt vaardige leiders die in staat zijn hun leiderschapsstijl af te stemmen op hun werknemers. Bij millennials kan dat betekenen dat u vaker in de rol van coach stapt, in plaats van een directieve leiderschapsstijl te hanteren.

Al in 2017 hielpen wij organisaties om beter in te spelen op de behoeftes van millennials. Thomas Benedict (oprichter InContext) en Jorinde Luchtmeijer (freelancer bij InContext en millennial) waren te gast bij het programma Werkverkenners van BNR.

Luister hier de uitzending over: “Hoe haal je als bedrijf het beste uit millennials?”

One size does not fit all.

Wilt u verkennen hoe u meer uit uw millennials kunt halen?

Contact:
Femke van den Berg

Email:
fvdberg@incontext.nl

Telefoon:
+31 35 628 68 48