Uw organisatie millennial-proof

De geboortejaren van de onbegrepen generatie ‘Y’ beginnen rond 1980 en eindigen rond 1995. Deze generatie staat nu volop op de werkvloer en verschilt significant van haar voorgangers. Millennials bevragen en challengen de status quo en worden daardoor soms als irritant ervaren. Maar juist deze eigenschap kan uw organisatie enorm ten goede komen.
De geboortejaren van de onbegrepen generatie ‘Y’ beginnen rond 1980 en eindigen rond 1995. Deze generatie staat nu volop op de werkvloer en verschilt significant van haar voorgangers. Millennials bevragen en challengen de status quo en worden daardoor soms als irritant ervaren. Maar juist deze eigenschap kan uw organisatie enorm ten goede komen.
Wat is jouw Kodak momentje?

Hoe zou het Kodak zijn vergaan als zij millennials hadden laten meebeslissen in hun organisatie?

De polaroid camera met selfie-stick?

Over millennials wordt ontzettend veel geschreven. Ze staan te boek als perfectionisten, egoïsten en eindeloze job-hoppers. Zij beschikken echter over competenties die voor de organisaties van vandaag onmisbaar zijn. Denk aan een frisse blik, relevante en actuele kennis van zaken, bakken energie en vernieuwende ideeën die organisaties pushen om de volgende stap te zetten.

InContext over millennials op BNR

Al in 2017 hielpen wij organisaties om beter in te spelen op de behoeftes die bij millennials spelen. Thomas Benedict (oprichter InContext) en Jorinde Luchtmeijer (freelancer bij InContext en millennial) waren te gast bij het programma Werkverkenners van BNR. Luister hier de uitzending over: "Hoe haal je als bedrijf het beste uit millennials?"

Speel in op de behoeftes van millenials

Naar verwachting bestaat de beroepsbevolking in 2020 voor minstens 30% uit millennials. Om uw organisatie te transformeren tot een omgeving waarin millennials tot bloei komen en meerwaarde verspreiden kunt u verschillende initiatieven opstarten.

Onboarding

You never get a second chance to make a good first impression. Een goede onboarding zorgt voor retentie en leidt tot hogere betrokkenheid en tevredenheid bij werknemers. Zorg voor de juiste impact en maak direct verbinding via een kick-ass onboarding. Bied nieuwe werknemers de mogelijkheid om op een ludieke wijze kennis te maken met alle facetten van de organisatie, zodat ze op de eerste ‘echte’ dag op de werkvloer zich direct thuis voelen en impact kunnen maken.

Talent Development

Millennials zijn harde werkers die voortdurend zichzelf en de omgeving willen verbeteren. Ze grijpen kansen aan om het verschil te maken om zo door te groeien naar hun maximale potentie. Organisaties die proactief handelen en inspelen op deze behoefte creëren een pull. Hoe dat eruitziet in de praktijk? Plan bijvoorbeeld frequente feedbackmomenten in als onderdeel van de continue leercyclus. Of maak een senior-junior koppeling, zodat de startende millennials zich verder kunnen ontwikkelen dankzij de ervaren werknemers en vice versa. Door als werkgever transparant te zijn weten millennials wat er van hun nog nodig is om de volgende stap te zetten. Dat zorgt voor intrinsieke motivatie en leidt tot een steile leercurve.

Cultuur en Kernwaarden

Hoe levert uw organisatie een positieve bijdrage aan de samenleving? In de breedte van de organisatie, maar ook binnen taken en processen? Wat is de purpose of ‘why’ van uw organisatie? Millennials willen zich verbinden aan organisaties die een duidelijke missie, visie en daaruit voortvloeiende bedrijfscultuur hebben. Dat maakt het hebben en doorleven van kernwaarden onmisbaar voor organisaties. Wilt u nieuwe kernwaarden implementeren of de huidige kernwaarden op een impactvolle manier tot leven brengen? Dan kan de business game Align een goede optie zijn.

Leiderschaps- ontwikkeling

Het moge inmiddels duidelijk zijn; millennials hebben andere behoeftes dan de vorige generaties. Ook op het gebied van leidinggeven. Zelf zoeken ze naar een balans tussen werk en privéleven, het liefst met enige flexibiliteit om hun dagen zelf in te delen. In aansturing hechten zij waarde aan autonomie, toegang tot informatie, transparante communicatie en feedback om te groeien. Dat vraagt vaardige leiders die in staat zijn hun leiderschapsstijl af te stemmen op hun werknemers. Bij millennials kan dat betekenen dat u vaker in de rol van coach stapt, in plaats van een directieve leiderschapsstijl te hanteren.

One size doesn’t fit all. Wilt u verkennen hoe u meer uit uw millenial-medewerkers kunt halen? Neem dan contact op met:

Consultant & Millenial: Femke van den Berg
One size doesn’t fit all. Wilt u verkennen hoe u meer uit uw millenial-medewerkers kunt halen? Neem dan contact op met:
Want to know more?