Case Study – Panalpina

Hoe kunnen we 15.000 mensen in meer dan tachtig landen op een globale manier laten werken en tegelijkertijd ook hun lokale manier van werken respecteren? Hoe houden zij balans tussen operational excellence tegenover klanttevredenheid? Of individuele vrijheid tegenover collectieve belangen?

Onze aanpak

Wij ontwierpen Mexus, een impactvolle bedrijfssimulatie die bijdroeg aan een gezamenlijke visie op het bedrijf en de manier van werken. Het ‘globale denken’ was hierin van belang; de bedrijfservaring die door Mexus werd gecreëerd ondersteunde medewerkers bij het inbedden van (nieuwe) waarden.

Bij het ontwikkelen van de simulatie keken we naar de belangrijkste elementen van de organisatie en het businessmodel. We ontwierpen verschillende bedrijfssettings, zodat medewerkers zich in de situaties konden verplaatsen. Zo ervoeren zij leiderschapsgedrag, verkenden ze besluitvormingsprocessen, gingen ze om met veranderingen en leerden zij waarden te implementeren.

Alastair Robertson, Chief Human Resources Officer (CHRO): “Als je een bedrijfssimulatie runt in een organisatie krijg je vaak het commentaar dat de situaties niet ‘echt’ aanvoelen. Het blijft een spel. Dat gebeurde niet met de simulatie van InContext. De consultants gingen de diepte in om onze business écht te begrijpen.”

Het resultaat

Meer dan 300 managers – met inbegrip van de top 100 – hebben deelgenomen aan Mexus. Ze noemden Mexus een langdurige, impactvolle en mentaliteit veranderende ervaring. De deelnemers genereerden diepgaand begrip van wat Panalpina nodig heeft om op een duurzame manier succesvol te blijven en wat zij daarvoor moeten doen.

De deelnemers zijn elkaar na afloop van de simulatie actief gaan opzoeken om de meest optimale aanpak te bepalen. Het silo-denken is afgenomen en het grotere belang van Panalpina wordt significant meer gediend.

“Serieus, als dit echt de manier is waarop we werken dan moeten we er iets aan doen!”