ING BELGIUM

De One agile way of working van ING België inspireert zowel de eigen medewerkers als de zakenwereld met:

1. Hoe een duidelijke vertaling te maken van de visie naar dagelijkse taken en vice versa;
2. Afstemming tussen teams en afdelingen in de organisatie;
3. Een open feedback cultuur door continu te delen en samen afstemmen hoe te verbeteren;
4. Een cultuur van optimale samenwerking, ook tussen business en IT;
5. Het creëren van een innovatieve en creatieve organisatie.

De vraag van ING

ING wilde alle 2.200 medewerkers ervaring laten opdoen met het waarom van de nieuwe manier van werken, het belang daarvan, de kernelementen en rollen, en te laten ervaren hoe teams uitmuntende resultaten boeken.

ING was op zoek naar een manier om de Agile werkwijze te introduceren en naar partners die konden helpen in de lancering van die transformatie met een Agile Essential Experience.

Er bestond in Europa geen kant-en-klaar Agile programma dat paste bij de ambities van het Agile model van ING. Zij vonden het antwoord door de kracht van hun ontwikkelingspartner Nexum te combineren met die van een organisatie die bekend staat om zijn innovatieve concepten en interactieve experiences, InContext.

Het werd een groots avontuur. Dankzij de inspanning die ING, Nexum en InContext leverden, werd de Agile Essentials simulatie een doorslaand succes.

De belangrijkste voordelen van de Agile Essential Experience

De belangrijkste voordelen voor de organisatie en de medewerkers:

Het ontwikkelen van een gezamenlijke taal voor de Agile:

  • methoden,
  • waarden,
  • principes,
  • ceremonies,
  • artefacten
  • en rollen.

De kracht van vertrouwen en verantwoordelijkheid nemen. De voordelen van de nieuwe manier van werken werden duidelijk op alle ervaringsniveaus (geen Agile kennis tot meer dan 5 jaar ervaring in een Agile omgeving) door via een simulatie te laten ervaren hoe belangrijk het is:

  • te prioriteren,
  • duidelijk te communiceren,
  • hoe mensen uit te nodigen om werk op te pakken,
  • de kracht van korte feedback loops,
  • het aanspreken op gedrag en
  • te bespreken hoe te verbeteren.

De opstart van de Agile coaches met hun team door in dit programma kennis te maken met hun team en hun zorgen en behoeften. Dat bood hen het perfecte platform om ervaring op te doen met hun nieuwe rol en om als Agile coach op te treden in de transformatie.

Het Agile Essential programma

Experimenten, falen, leren
en succes ervaren

De 3-daagse simulatie was ontworpen om te experimenteren, te falen, te leren en succes te ervaren in de nieuwe werkwijze.

Deelnemers werden geconfronteerd met een ambitieuze uitdaging die onmogelijk succesvol afgerond kon worden zonder samen te werken, duidelijk te prioriteren, de klant echt proberen te begrijpen en de nieuwe werkwijze toe te passen.

Ondanks dat de deelnemers uit hun comfortzone getrokken werden, slaagden ze. Het lukte ze! En ze voelden de voordelen van deze nieuwe manier van werken.

01

Een enorme uitdaging
met uitstekende uitkomsten

En een uitdaging was het! Het plan was om een nieuwe planeet te koloniseren en mensen op aarde aan te trekken om met ons mee te gaan om de menselijke soort te laten overleven. U kunt zich voorstellen hoe dat de eerste dagen aanvoelde.

We slaagden erin door eenvoudige waarden uit de nieuwe manier van werken toe te passen, zoals verbeterde interacties met klanten, eerder handelen van het team te evalueren en zelf-organisatie. De groep doorgrondde de nieuwe kernwaarden en principes en leerde werken met de agile basispraktijk.

Wat was de feedback van de klant? Kwamen ze met ons mee naar de nieuwe planeet? Iedere demo was uniek en de klanten stonden verbaasd en konden niet wachten om zich met ons op de nieuwe planeet te vestigen.

02

Trots

InContext was trots om deel uit te maken van dit avontuur.

InContext ontwikkelde het Agile Essential concept en vertaalde het in een drie-daags programma.

Wij faciliteerden de 21 sessies met 2.200 deelnemers als Agile coach en klant (rollenspel) in de simulatie, en hielpen met de introductie van de Agile coaches van ING die met ons samenwerkten.

Zoals elke nieuwe onderneming, was het in het begin moeilijk, maar de nieuwe manier van werken leverde een sterk partnership op tussen alle betrokken partijen en gaf ons de inspiratie om toekomstige successen voor ING te ontwerpen en creëren met een scala aan rollen en programma’s.

“De 5 kernvragen die wij voortdurend opriepen, en de momenten dat onze coach ons uitdaagde, speelden een cruciale rol in mijn verkenningsreis.”

Deelnemer verkenningssimulatie

Meer informatie?

Contact:
Stanley Wylenzek

Email:
swylenzek@incontext.nl

Telefoon:
+31 35 628 68 48