LEARNING CULTURE

Wat is learning culture?

Learning culture of leercultuur is een verzameling beleid, processen, overtuigingen, gebruiken, houding en gedrag binnen een organisatie, gericht op het stimuleren van nieuwsgierigheid, continu leren, delen van kennis, experimenten aangaan en nieuwe werkwijzen uitproberen. Dit om de verandersnelheid, performance en wendbaarheid van een organisatie te verhogen.

Waarom is het nodig?

Slechts enkele decennia geleden werd de performance van een organisatie bepaald door de wijze waarop menselijke arbeid werd georganiseerd. Inmiddels is dit verschoven naar het ontwerpen, verbeteren en optimaliseren van geautomatiseerde of virtuele processen. Mensen produceren minder zelf en vervullen steeds meer analytische, technische of creatieve functies. Slim werken in plaats van hard werken is nog nooit zo belangrijk geweest. Organisaties moeten hun cultuur aanpassen aan deze fundamentele verandering van werk.

Er zijn maar weinig bedrijfstakken die niet worden geraakt door grote veranderingen. De organisaties die vooroplopen in nieuwe ontwikkelingen hebben een voorsprong op organisaties die zich niet of later aanpassen aan veranderingen in de omgeving. We kennen allemaal de voorbeelden van Nokia en Kodak en willen niet de volgende worden. Dan liever een volgende Google, Amazon of Apple!

Een leercultuur helpt om bewust te worden van waar de organisatie kan vernieuwen of verbeteren, ook als dat bij hogere leidinggevenden enig ongemak veroorzaakt. Bovendien helpt een leercultuur snel te schakelen op nieuwe ontwikkelingen of technologieën en dat maakt de organisatie wendbaar. Het risico van externe disruptie wordt hiermee geadresseerd. Sterker nog, het opent mogelijkheden om als organisatie snel in te haken op nieuwe ontwikkelingen en daarmee een innovatieve rol te spelen in de eigen markt.

Mensen met actuele kennis en vaardigheden willen deze graag up-to-date houden en waar mogelijk nieuwe kennis toevoegen. Een leercultuur trekt deze mensen aan en helpt ze te behouden voor de organisatie. Daarbij helpt een leercultuur om de kennis en kunde van medewerkers actueel te houden, waardoor ze gemakkelijker inzetbaar zijn binnen of buiten de organisatie. Ook dat draagt bij aan de wendbaarheid van de organisatie.

Een leercultuur geeft een frisse sfeer en gegrond zelfvertrouwen. Mensen leren om niet angstvallig hun relevantie op basis van bestaande kennis te beschermen. In plaats daarvan durven zij regelmatig hun comfortzone te verlaten en te vertrouwen op hun vermogen om problemen op te kunnen lossen en nieuwe technieken onder de knie te krijgen.

Wat zie je in een leercultuur?

Flexibele, lerende en ontwikkelende mensen spelen een sleutelrol in een leercultuur en daarmee in de wendbaarheid van een organisatie. Toch is een leercultuur niet voor iedere organisatie gelijk. Een effectieve leercultuur moet passen bij de organisatie, de bedrijfstak en de strategische omstandigheden van de organisatie. Toch zijn er een aantal gemeenschappelijke kenmerken van een werkende leercultuur.

Mentaliteit

Leercultuur ontwikkelen omvat voor de meeste organisaties een fundamentele verandering in attitude ten aanzien van werken en leren. In een leercultuur is leren, onderzoeken en experimenteren een normaal onderdeel van het werk. Nieuwe ideeën genereren, experimenteren, feedback delen, reflecteren op handelen, coaching en heel veel andere vormen van leren worden beschouwd als werk en niet als tijdverspilling.

In organisaties zonder leercultuur is status en zelfvertrouwen verbonden aan ervaring en eerder opgedane kennis en vaardigheden. Snel kunnen leren wordt minder gewaardeerd. Mensen zijn daardoor gericht op het bewijzen dat ze iets al kunnen en het voorkomen van fouten. Als iets nog niet zo goed gaat, vormt dat een probleem of zelfs een bron van schaamte die liefst niet openbaar gemaakt wordt. Hiermee missen medewerkers een waardevolle kans om te leren van wat misgegaan is. De veiligheid om te proberen en te mogen falen, oude en nieuwe werkwijzen tegen het licht te houden en steeds bij te leren vormt het hart van een leercultuur. Als het veilig en geaccepteerd is om niet alles meteen te weten en te kunnen, komt waardevolle tijd en energie vrij om te leren en daarmee waarde te creëren voor de business. Samengevat; een verschuiving van een “can do” naar een “can learn” mentaliteit.

 

Instrumenten voor leren

Een leercultuur omvat veel verschillende vormen van leren. Van traditionele cursussen en trainingen, via allerlei online leervormen tot informeel leren op de werkplek, delen van ervaringen en experimenteren. Een learning ecosystem is een systeem waarin werknemers actief kennis en informatie zoeken, delen en toepassen om de missie en doelen van de organisatie te bereiken. Individuen en teams hebben in een leercultuur veel vrijheid en ruimte om hun eigen leerbehoefte en de invulling daarvan te bepalen. De mate van sturing daarop door managers of leerexperts kan verschillen per organisatie en de maturiteit van de leercultuur. Het koppelen van leerdoelen aan organisatiedoelen helpt om leren te richten op voor de organisatie belangrijke thema’s en ontwikkelingen.

Leiderschap

Houding en gedrag van leiders is cruciaal voor de ontwikkeling van een leercultuur. Het kiezen voor een leercultuur is dan ook in eerste instantie een strategische taak voor de top van een organisatie en kan niet alleen een taak voor HR of L&D zijn.

In snel lerende organisaties kunnen leiders eenvoudigweg niet alles weten. Daarom is directief leiderschap minder nodig. In plaats daarvan zijn coachende leiders nodig die een voorbeeld zijn in hun “can learn” mentaliteit.

Nieuwsgierigheid, initiatief nemen, durven experimenteren en falen, zoeken en vragen naar feedback, reflecteren, tijd nemen om nieuwe dingen te leren en het stimuleren en waarderen van hetzelfde in anderen helpt enorm om een leercultuur te ontwikkelen.

Leiders in een leercultuur zijn zich er grondig van bewust dat continu leren een wezenlijk onderdeel is van het succes van de onderneming.

Wat kan InContext voor je doen?

InContext consultants helpen je graag om na te denken over een passende leercultuur voor jouw organisatie. Ook staan we je graag bij in het bouwen en versterken van de leercultuur op alle niveaus in de organisatie.

“Houding en gedrag van leiders is cruciaal voor de ontwikkeling van een leercultuur. Leiders dienen een voorbeeld te zijn in hun ‘can learn’ mentaliteit.”

Thomas Benedict – Directeur en oprichter InContext

Aan de slag met de learning culture in uw organisatie?

Contact:
Thomas Benedict

Email:
tbenedict@incontext.nl

Telefoon:
+31 35 628 68 48