ARNOUD FRANKEN

Over mij

Strategie is een verhaal en elke organisatie heeft er een. Net als een goed verhaal bestaat een strategie uit de volgende elementen: samenhang, conflict en drama. Maar een goede strategie heeft ook een aantrekkelijk doel dat de organisatie naar een hoger niveau tilt. Dat vraagt om verandering totdat succes wordt bereikt. Op het moment dat organisaties succesvol zijn, vergeten zij vaak de wereld om hen heen en gaan ze op de automatische piloot verder. Daarbij raakt het doel dan snel uit het oog.

Leiders die het doel niet uit het oog verliezen, anders denken, en geen genoegen nemen met wat is, maar verder kijken en streven naar doelen die de organisatie verrijken, zijn mijn helden. Met hen werk ik graag samen om verandering te bewerkstelligen. Mijn drijfveer is om deze leiders snel vooruit te helpen, obstakels tijdens het verandertraject helpen te vermijden en overkomen, en te bereiken wat anderen voor onmogelijk hielden. Het vlot kunnen inschatten van complexe situaties en begrip van menselijk gedrag zijn hierbij onmisbaar. Om rekening te kunnen houden met het onverwachte daag ik klanten uit om provocerend te denken, bijvoorbeeld middels gaming, red teaming of scenario planning. Mij geeft niets meer voldoening dan samen een positieve doorbraak te maken.

InContext is een leider op het gebied van change door middel van het ontwikkelen van strategische games die leiden tot verandering en verbetering binnen organisaties. Hierbij staat de volgende vraag centraal: hoe blijf je als organisatie relevant en succesvol wanneer de omstandigheden continu veranderen? Binnen InContext heb ik de mogelijkheid om klanten met strategische vraagstukken te begeleiden en uit te dagen, om daar waar het nodig is het verschil te kunnen maken.

Publicaties:

When It Takes a Network: Creating Strategy and Agility through Wargaming

How the UK’s Royal Marines Plan in the Face of Uncertainty

Executing Strategic Change: Understanding the Critical Management Elements that Lead to Success

Benefits Management (video)


Achtergrond

  • Professor of Strategy bij Maastricht School of Management
  • Senior lecturer, consultant & trainer bij Cranfield School of Management
  • Cranfield University – Engineering Doctorate
  • TU Delft – MSc in Mechanical Engineering

Ervaring

British Airways, Discovery Communications International, GlaxoSmithKline, EMC2, L’Oréal, NATO SHAPE, Royal Navy, Swiss Re, Royal Marines, Novartis